13-12-2006
w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2007.
Na podstawie art. 4¹ ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity Dz.U. z 2002r. Nr 147, poz.1231 – z późn. zm.) Rada Miejska w Skawinie, u c h w a l a, co następuje:
§ 1
Uchwala się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2007 stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Marcin Kuflowski
Załącznik do uchwały Nr III/13/06
Rady Miejskiej w Skawinie
z dnia 28 grudnia 2006 r.
Gminny Program Profilaktyki
i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2007
dla Miasta i Gminy Skawina
Podstawa opracowania programu – ustawa z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity Dz.U. z 2002r. Nr 147, poz.1231 – z późn. zm.).
ROZDZIAŁ I
Wstęp
§ 1
Szkody związane z piciem alkoholu
Korzystanie z alkoholu jest związane z ryzykiem. Wiele osób używających alkoholu doznaje z tego tytułu poważnych szkód osobistych. Większość z tych osób ma kłopoty – gdyż nie potrafi w porę dostrzegać zagrożeń płynących z używania alkoholu i nie wie jak zapobiegać problemom. W sposób niedostrzegalny dla nich, używanie alkoholu zmienia się w nadużywanie, co w efekcie może doprowadzić do uzależnienia się od alkoholu, powodując szkody zarówno w ich życiu jak i życiu ich otoczenia.
Najważniejsze rodzaje problemów związanych z nadużywaniem alkoholu to:
- Szkody występujące u osób pijących - uszkodzenie zdrowia, uszkodzenie rozwoju psychofizycznego, uzależnienie się od alkoholu osób dorosłych i nastolatków.
- Szkody występujące u członków rodzin osób uzależnionych - schorzenia somatyczne, zaburzenia emocjonalne, obniżenie poziomu ekonomicznego rodzin, dysfunkcja w szerokim tego słowa znaczeniu, demoralizacja, itd.
- Dezorganizacja pracy - absencje w pracy i wypadki, obniżenie wydajności pracy, tendencja do utrzymywania się w sytuacji bezrobotnego - związana z degradacją psychospołeczną na skutek nadużywania alkoholu.
- Naruszenie prawa i porządku przez osoby nietrzeźwe - prowadzenie pojazdów w stanie nietrzeźwym. Obniżenie poziomu bezpieczeństwa, kradzieże i akty wandalizmu - spowodowane alkoholowymi zaburzeniami zachowania, używanie przemocy w rodzinie i środowisku społecznym.
- Przestępstwa i wykroczenia związane obrotem alkoholem, nielegalny import, produkcja i sprzedaż alkoholu, sprzedaż alkoholu nieletnim, reklama alkoholowa i propagowanie napojów alkoholowych (J.Melibruda 1995r.).
§ 2
Diagnoza stanu problemów na terenie Miasta i Gminy Skawina.
Opisywane wyżej zjawiska występują w każdej społeczności, występują również na terenie Miasta i Gminy Skawina. Na ogół jednak nie zdajemy sobie sprawy z ich rozmiaru. Miasto i Gmina Skawina liczy 41.333 mieszkańców (stan na dzień 31 grudnia 2005r.) z czego gmina liczy 17.483 osób, miasto liczy 23.850 osób.
Mapa punktów sprzedaży napojów alkoholowych na terenie Miasta i Gminy Skawina, obejmująca okres od 1 stycznia 2006r. do 6 listopada 2006r. przedstawiała się następująco:
1. Ilość punktów ze sprzedażą napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży (sklepy) – ogółem 113 punktów, w tym 20 punktów ze sprzedażą tylko napojów alkoholowych do 4,5 % zawartości alkoholu oraz na piwo.
- miasto 53, w tym punkty ze sprzedażą tylko piwa – 4 (na jeden punkt sprzedaży przypada 450 osób);
- gmina (wieś) 60, w tym punkty ze sprzedażą tylko piwa – 16 (na jeden punkt sprzedaży przypada 291 osób).
2. Ilość punktów ze sprzedażą napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży (gastronomia) – ogółem 27 ( w roku poprzednim było 29 punktów), w tym punktów ze sprzedażą tylko napojów alkoholowych do 4,5% zawartości alkoholu oraz na piwo – 12.
- miasto 17, w tym punkty ze sprzedażą tylko piwa – 7 (na jeden punkt sprzedaży przypada 1403 osób);
- gmina (wieś) 10, w tym punkty ze sprzedażą tylko piwa – 5 (na jeden punkt sprzedaży przypada 1748 osób).
3. Ogółem na terenie Miasta i Gminy jest 140 punktów sprzedaży napojów alkoholowych, w tym tylko ze sprzedażą piwa – 32, tj. 295 osób na jeden punkt sprzedaży, z czego na:
- miasto przypada – 70 ( tj. ok. 341 osób na 1 punkt sprzedaży);
- gminę (wieś) przypada – 70 ( tj. ok. 249 osób na 1 punkt sprzedaży).
Komisariat Policji w Skawinie, Straż Miejska w Skawinie, przedstawiciele UMiG w roku 2006 przeprowadzali kontrole placówek handlowych w zakresie przestrzegania ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Policja dokonała 543 kontroli (w tym interwencje oraz 18 kontroli pod kątem sprzedaży alkoholu nieletnim), Straż Miejska dokonała 15 takich kontroli. Przeprowadzono również 3 kontrole wspólnie z przedstawicielami Urzędu. W 2006r. nie cofnięto zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz nie jest prowadzone postępowanie w tej sprawie. Informacje na temat naruszenia prawa w w/w zakresie przedstawione są poniżej.
Komisariat Policji w Skawinie, w roku 2006, w okresie od 1 stycznia 2006 do 31 października 2006r. zanotował:
- przeprowadzenie 341 interwencji domowych wobec sprawców będących pod wpływem alkoholu. (tj. o 164 interwencji mniej niż w roku ubiegłym),
- stwierdzono 138 przypadki znęcania się nad rodziną przez osoby będące pod wpływem alkoholu – wzrost o 95 przypadków,
- zatrzymano 155 nietrzeźwych kierowców tj. o 46 przypadków więcej niż w roku ubiegłym,
- zatrzymano 2 sprawców rozbojów będących pod wpływem alkoholu (w 2005r. ujawniono 24 rozboje ),
- sporządzono 52 wnioski o ukaranie do sądu, w związku z zakłóceniem spokoju i porządku publicznego, przez osoby będące pod wpływem alkoholu. W 2005r. liczba ta wynosiła 24,
- sporządzono 42 wnioski do sądu o ukaranie za spożywanie napojów alkoholowych wbrew zakazowi (wzrost o 30 wniosków w stosunku do roku poprzedniego),
- nałożono 715 mandatów karnych za spożywanie napojów alkoholowych wbrew zakazowi.
Dane liczbowe dotyczące naruszenia prawa i porządku publicznego przez mieszkańców Gminy Skawina, będących pod wpływem alkoholu, przedstawione przez Straż Miejską w Skawinie obejmują okres od 1 stycznia do 31 października 2006r. W powyższym okresie, Straż Miejska:
1. Pouczyła 50 osób w tym:
- za spożywanie alkoholu w miejscach niedozwolonych – 47 osób,
- za nieobyczajne wybryki pod wpływem alkoholu – 3 osoby,
2. Ukarała mandatem karnym 216 osób, w tym:
- za spożywanie alkoholu w miejscu niedozwolonym – 171 osoby,
- za nieobyczajne wybryki pod wpływem alkoholu – 5 osób,
- za zakłócenie porządku publicznego, wywołanie zgorszenia w miejscu publicznym pod wpływem alkoholu – 40 osób.
3. Skierowała 56 wniosków o ukaranie do Sądu Grodzkiego, w tym:
- za spożywanie alkoholu w miejscu niedozwolonym – 44 wnioski,
- za zakłócenie porządku publicznego, wywołanie zgorszenia w miejscu publicznym pod wpływem alkoholu – 9 wniosków,
- za nieobyczajne wybryki pod wpływem alkoholu – 3 wnioski.
W/w dane przedstawiają jedynie wąski wycinek problemów alkoholowych widziany z perspektywy Policji i Straży Miejskiej. Opisane wydarzenia i wiele innych znajdują swoje odzwierciedlenie w działaniach innych służb.
Służba Zdrowia udziela pomocy ofiarom wypadków drogowych, ofiarom przemocy w rodzinie, osobom, u których doszło do uszkodzenia ciała na skutek nadużycia alkoholu, osobom, których stan zdrowia wymaga interwencji lekarza na skutek powikłań związanych z uzależnieniem od alkoholu, itd. I tak:
- w okresie od 1 stycznia 2006r. do 5 listopada 2006 ZLO - Pogotowie Ratunkowe w Skawinie przy ul. Niepodległości 12, udzieliło pomocy 188 osobom, u których stwierdzono toksyczny efekt alkoholu, objawy działania alkoholu w zależności od stężenia oraz zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania spowodowane użyciem alkoholu.
- w okresie od 1 stycznia 2006r. do 6 listopada 2006r. w NZOZ Przychodni Zdrowia Skawina przy ul. Ks.J. Popiełuszki
- w N.Z.O.Z „SKAW-MED” w Skawinie w roku 2006 nie było przypadków udzielania pomocy medycznej osobom będącym pod wpływem alkoholu, natomiast w N.Z.O.Z s.c Wola Radziszowska nie uzyskano informacji na ten temat.
W N.Z.O.Z Zakład Specjalistyczny „TERAPIA” w roku bieżącym leczy się ogółem 494 osoby, w tym z terenu Miasta i Gminy Skawina 386 (stan na dzień 10 listopada 2006r.). W tej liczbie są osoby uzależnione od alkoholu 316, uzależnieni krzyżowo 33 (alkohol + leki lub narkotyki) oraz współuzależnienia 37. Część przyjętych pacjentów jest z nakazu sądu lub skierowania Gminnej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Skawinie. Komisja kieruje do tej placówki osoby uzależnione, wyrażające wolę dobrowolnego leczenia w zakresie podstawowego leczenia odwykowego. Ograniczyło to kierowanie wszystkich wniosków do rozpatrzenia przez sąd a są załatwiane na terenie miasta. Udział tych osób w leczeniu odwykowym jest monitorowany przez komisję, aby w razie przerwania bądź zaniechania leczenia skierować sprawę na drogę postępowania sądowego.
W Wojewódzkim Ośrodku Terapii Uzależnień i Współuzależnienia, Szpital Specjalistyczny im. Józefa Babińskiego w Krakowie, od 1 stycznia do 6 listopada 2006r. leczyło się 15 pacjentów z terenu Miasta i Gminy w Skawinie. W tym, na:
- Oddziale V C (Oddział Terapii Uzależnienia od alkoholu) – 1 osoba,
- Dziennym Oddziale Terapii Uzależnienia - 5 osób,
- Oddziale Leczenia Alkoholowych Zespołów Abstynenckich – 9 osób.
Z danych dostarczonych przez Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Skawinie, wśród 715 rodzin korzystających z pomocy społecznej w I półroczu 2006r. w 65 rodzinach występował problem alkoholowy (o 7 przypadków mniej niż w roku ubiegłym). Należy zaznaczyć, że w większości przypadków problem alkoholowy był jedną z wielu okoliczności powodujących konieczność udzielenia wsparcia rodzinie.
Do Izby Wytrzeźwień w Krakowie przy ul. Rozrywka 1, w okresie od 1 stycznia 2006r. do 31 października 2006r. z terenu Gminy Skawina dowieziono łącznie 182 osoby nietrzeźwe (172 mężczyzn, 7 kobiet, 3 małoletnich). Ilość osób nietrzeźwych, będących mieszkańcami naszej Gminy dowiezionych do Izby w w/w okresie to 161 osób (152 mężczyzn, 6 kobiet, 3 nieletnich).
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych jako jeden z dwóch podmiotów (obok prokuratury) ma ustawowe prawo kierowania wniosku do Sądu o objęcie leczeniem odwykowym. Jednakże, dość często się zdarza, że prokuratura kieruje do GKRPA wniosek o przeprowadzenie postępowania w tej sprawie przez komisję, podając tylko niepełne dane dotyczące samego zainteresowanego, bez podania ewentualnych osób mogących potwierdzić bądź zaprzeczyć nadużywanie alkoholu przez osobę, której dotyczy wniosek. W okresie od 1 stycznia 2006r. do 30 listopada 2006r. Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Skawinie, prowadziła 63 postępowania wobec osób nadużywających alkoholu ( o 13 postępowań więcej niż w roku poprzednim). Do Sądu Rejonowego Kraków-Podgórze Wydział III Rodzinny i Nieletnich, skierowano 19 wniosków o zastosowanie zobowiązania do podjęcia leczenia odwykowego. Dane te obejmują okres od 1 stycznia do 30 listopada 2006 r. Od dnia 1 lipca 2006 r. Sąd zaczął egzekwować opłaty w wysokości 40,00 zł od każdego przesyłanego wniosku o orzeczenie obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu. Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Skawinie, we współpracy z Radcą Prawnym Urzędu, wniosła do Sądu Rejonowego w Krakowie odwołanie od naliczania opłaty za złożenie wniosku przez Komisję. Po otrzymaniu negatywnej odpowiedzi z Sądu Rejonowego w Krakowie zostało złożone odwołanie do Sądu Okręgowego w Krakowie. W związku z tym od 1 lipca do 31 października 2006 r. Komisja nie kierowała wniosków o orzeczenie obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu. Od 31 października 2006 r., wobec przedłużającego się braku odpowiedzi z Sądu na odwołanie, uwzględniając potrzeby skierowania wniosków po przeprowadzonych postępowaniach w sprawie leczenia odwykowego – Rada Miejska w Skawinie podjęła uchwałę dot. zmiany w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, umożliwiającą wnoszenie opłat od w/w wniosków. Od dnia 31 października br. Komisja ponownie kieruje wnioski do Sądu.
Do Sądu Rejonowego w Krakowie w okresie od 1 stycznia do 24 października 2006r. wpłynęło 12 wniosków o zastosowanie zobowiązania do podjęcia leczenia odwykowego osób będących mieszkańcami Miasta i Gminy Skawina. Sąd w 3 sprawach orzekł leczenie stacjonarne, w 4 sprawach leczenie niestacjonarne, natomiast 3 sprawy są w toku. W jednej sprawie Sąd zwrócił wniosek wnioskodawcy a w innej sprawie umorzono postępowanie.
Społeczność Miasta i Gminy Skawina ponosi nie tylko materialne koszty występowania tych zjawisk, ale i te związane rozwojem jej członków – szczególnie dzieci i młodzieży, które będą stanowić o przyszłości gminy. Troską samorządu jest przyszłość Gminy Skawina.
W oparciu o ustawę z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity Dz.U. z 2002r. Nr 147, poz.1231 z późn. zm.) zasadniczym celem Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych jest podejmowanie działań zmierzających do ograniczania spożycia napojów alkoholowych oraz zmiany struktury ich spożywania, inicjowanie i wspieranie przedsięwzięć mających na celu zmianę obyczajów w zakresie sposobu spożywania tych napojów, działania na rzecz trzeźwości w miejscu pracy, przeciwdziałanie powstawaniu i usuwaniu następstw nadużywania alkoholu, a także wspieranie działalności w tym zakresie organizacji społecznych i zakładów pracy, popieranie tworzenia i rozwój organizacji społecznych, których celem jest krzewienie trzeźwości i abstynencji, oddziaływanie na osoby nadużywające alkoholu oraz udzielanie pomocy ich rodzinom, zapewnienie warunków sprzyjających działaniom tych organizacji. W zakresie wychowania w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi współdziałanie z Kościołem Katolickim i innymi kościołami oraz związkami wyznaniowymi w zakresie wychowania.
Zgodnie z art. 4¹ ust. 2 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych uchwala się corocznie. GPPiRPA na rok 2007, jest kontynuacją zadań realizowanych w latach ubiegłych i wyznacza podstawowe zadania do jego realizacji:
ROZDZIAŁ III
Zadania Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych
§ 1
Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu
1. Działalność Punktu Konsultacyjnego dla Rodzin w Kryzysie (zwanego dalej PKdRwK), który znajduje się na liście instytucji działających w ramach Ogólnopolskiego Porozumienia Osób, Organizacji i Instytucji Pomagających Ofiarom Przemocy Niebieska Linia. Działalność PKdRwK obejmuje pomoc osobom będącym w sytuacjach kryzysowych, uzależnionym i współuzależnionym, ofiarom i sprawcom przemocy domowej poprzez:
- udzielanie wsparcia emocjonalnego i pomocy psychologicznej,
- dostarczanie informacji na temat choroby alkoholowej i innych uzależnień, o możliwościach podjęcia profesjonalnej terapii,
- motywowanie i kierowanie do leczenia odwykowego,
- rozpoznanie zjawiska przemocy domowej, udzielanie stosownego wsparcia i informacji o możliwościach uzyskania pomocy i powstrzymania przemocy,
- dostarczanie informacji na temat dostępnych miejsc pomocy i kompetencji poszczególnych służb i instytucji z terenu gminy, które mogą się włączyć w systemową pomoc dla rodziny,
- poradnictwo prawne: dla ofiar przemocy w rodzinie, prawno-społeczne (z zakresu pomocy społecznej, kodeksu karnego i prawa rodzinnego) oraz pomoc przy pisaniu pism procesowych do sądu w sprawie przemocy w rodzinie, molestowania seksualnego, alimentów, podziału majątku, itp.
- udzielanie informacji telefonicznych w godzinach otwarcia PKdRwK.
a) Dyżury psychologów;
b) Dyżury prawnika;
Rynek 1, 32-050 Skawina
Tel. centrala: +48 12 277 01 00
Fax +48 12 277 01 10
Poniedziałek 8.00 - 17.00
Wtorek 7.30 - 15.30
Środa 7.30 - 15.30
Czwartek 7.30 - 15.30
Piątek 7.30 - 14.30
© 2009 by UMIG Skawina. Aplikacje internetowe i tworzenie stron WWW by ESC SA.